niedziela, 25 października 2015

Tarta z jabłkami i solonym karmelem orzechowym


Jesień za oknem i wolna niedziela, zaowocowały u mnie pomysłem na ciasto. Bardzo lubię połączenie jabłek z masłem orzechowym, zatem postawiłam na jabłkową tartę z dodatkiem orzechowego karmelu z daktyli. Nie ma co się rozpisywać - polecam wypróbować, nie powinniście być zawiedzeni. 









SKŁADNIKI (na formę do tarty o średnicy 26-27 cm)


Ciasto:


  • 1 szklanka mąki orkiszowej białej (można zastąpić pszenną)
  • 1 szklanka mąki orkiszowej pełnoziarnistej (można zastąpić pszenną pełnoziarnistą)
  • 1 szklanka mąki ryżowej
  • 4 łyżki kakao
  • pół szklanki oleju rzepakowego
  • pół szklanki lodowatej wody
  • pół szklanki cukru trzcinowego
  • pół łyżeczki soli


Solony karmel orzechowy:


  • 200 g daktyli
  • 2 czubate łyżki masła orzechowego
  • 1/3 szklanki mleka roślinnego
  • płaska łyżeczka soli


Jabłka:


  • 1 kg jabłek
  • łyżeczka cynamonu
  • pół łyżeczki kardamonu
  • szczypta imbiru







JAK TO ZROBIĆ?



Daktyle zalej wrzątkiem i odstaw na pół godziny.

Do miski wsyp mąki, kakao, sól i cukier. Wymieszaj. Dodaj olej i wyrabiaj szybko palcami jak kruszonkę. Dolewaj stopniowo lodowatą wodę, aż ciasto będzie dało się uformować w zwartą kulę. Odłóż na 30 minut do lodówki do schłodzenia.

Jabłka obierz ze skórki i pokrój w kostkę. Umieść w większym garnku i duś przez 10 minut, aż zmiękną. Dodaj korzenne przyprawy. Jeśli jabłka są bardzo kwaśne możesz dodać łyżkę cukru, ale nie jest to konieczne.

Wróć do daktyli. Posłużą one za bazę karmelu. Odlej wodę, dodaj do naczynia z daktylami masło orzechowe, mleko i sól. Zmiksuj blenderem na gładko.

Piekarnik nagrzej do 200 stopni. Formę do tary wylep 2/3 ciasta. Nakłuj widelcem w kilku miejscach. Podpiecz spód przez 10 minut. Wyjmij formę z piekarnika. Na podpieczonym spodzie rozsmaruj karmel. Na nim ułóż jabłka. Na górę pokrusz resztę ciasta. Wstaw z powrotem do piekarnika i piecz kolejne 20-25 minut.


SMACZNEGO!




22 komentarze:

  1. nic dodać, nic ująć - takie słodkości najlepsze! a karmel z daktyli i masła orzechowego to już dla mnie powoli klasyk, cudowny klasyk :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też uwielbiam ten karmel <3 Kiedyś byłam uzależniona od kajmaku, ale to zdecydowanie z nim wygrywa :D

      Usuń
  2. Każda część ciasta bardzo mi się podoba, tylko pominęłabym tą sól w części karmelowej, bo wydaje mi się, że popsułaby mi cały smak ciasta :P Ale całość wygląda przepysznie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O nie, nie, ona własnie podkreśla słodycz karmelu i nadaje mu charakteru :)

      Usuń
    2. Być może, ale dla mnie sól w słodkich daniach jest nie do przyjęcia :p

      Usuń
    3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
  3. Dorzuciłabym jeszcze więcej karmelu :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Solony karmel to coś wspaniałego! Jadłam lody o tym smaku i to naprawdę niesamowite połączenie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Wygląda przepysznie ! Karmel i do tego solony .. cuda !

    OdpowiedzUsuń
  6. solony karmel to moje nowe odkrycie, słodko słony smakowity cios :)

    OdpowiedzUsuń


  7. i like this post, we visit again for more updates , thanks for sharing this article.
    cheap artificial grass

    OdpowiedzUsuń
  8. totally amazing.. you made it easy to understand tanks for the instructions


    Mcx Tips Free Trial

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam solony karmel, koniecznie muszę wypróbować ten przepis na święta.

    OdpowiedzUsuń
  10. Wygląda świetnie, ale pewnie nieco zapycha;)

    OdpowiedzUsuń
  11. No zapycha, tez mi sie tak wydaje wlasnie.

    OdpowiedzUsuń
  12. solony karmel to moje nowe odkrycie, słodko słony smakowity cios :)

    OdpowiedzUsuń