poniedziałek, 9 lutego 2015

Światowy Dzień Pizzy, czyli pizza z wędzonym tofu, pieczarkami i sosem "serowym"



Pizza może doskonale obyć bez sera - smakuje mi po prostu z sosem pomidorowym i warzywami. Tym razem miałam jednak ochotę na wersję z białym sosem i pieczarkami. Nie mogło w tym towarzystwie zabraknąć cebuli, a dopełnieniem było pyszne wędzone tofu (odkryłam z moim ulubionym sklepie wędzone tofu firmy Sunfood i okazało się ono być najlepszym z dotychczas wypróbowanych). Żeby uzyskać serowy posmak sosu, użyłam oczywiście niezastąpionych płatków drożdżowych. Jesli jednak lubicie topiący się na pizzy ser, śmiało możecie użyć wegańskiego sera Violife - wypróbowany i dobry. Nie używam tego typu produktów zbyt często, ale od czasu do czasu kupuję, szczególnie, gdy gotuję dla niewegan. Na górę trochę zielonego i zdrowa wegańska pizza gotowa!










SKŁADNIKI (na jedną sporą pizzę):




CIASTO:


  • 2 szklanki mąki orkiszowej
  • szklanka wody ciepłej
  • łyżeczka cukru
  • łyżeczka suczonych drożdży
  • sól



SOS:



  • szklanka niesłodzonego mleka sojowego
  • 2 spore łyżeczki kaszy manny razowej, kaszki kukurydzianej lub kleiku ryżowego
  • 4 łyżki płatków drożdżowych
  • łyżeczka musztardy
  • płaska łyżka tahini (albo większa łyżeczka:))
  • odrobina soku z cytryny
  • sól, papryka wędzona, ulubione zioła, pieprz



NA GÓRĘ:



  • 150-200 g pieczarek (ja użyłam brązowych)
  • 150-200 g tofu wędzonego
  • duża cebula
  • natka pietruszki









JAK TO ZROBIĆ?



Najpierw przygotuj ciasto na pizzę - to bardzo proste. Wymieszaj w misce mąkę z cukrem, drożdżami i solą. Wlewaj powoli ciepłą (nie gorącą!) wodę i mieszaj (kontroluj jej ilość, by ciasto nie było zbyt rzadkie). Wyrabiaj przez chwilę, uformuj kulę i odstaw w ciepłe miejsce do wrośnięcia na około godzinę.

W tym czasie zajmij się sosem. Odlej około pół szklanki mleka, rozmieszaj z nim kaszkę lub kleik. Resztę mleka wymieszaj z płatkami drożdżowymi, musztardą, tahini i przyprawami. Kiedy mieszanina się zagotuje, wlewaj powoli mleko z kaszką. Gotuj do zgęstnienia (całość zgęstnieje jeszcze bardziej, kiedy chwile postoi i ostygnie). Dodaj trochę soku z cytryny do smaku.

Pokrój tofu, pieczarki i cebulę w plastry.

Blachę natłuść oliwą - dzięki temu ciasto nie przywrze i będzie bardziej chrupiące. Wyłóż kulę ciasta na blachę i rozprowadź rękami, formując dość cienki placek - nie ma potrzeby brudzić wałka. Rozsmaruj sos, ułóż dodatki i wsadź całość do piekarnika rozgrzanego do najwyższej temperatury. Jeśli chcesz możesz zetrzeć na górę wegański ser do pizzy. Pizza ma znajdować się w górnej części piekarnika. Piecz ją przez około 10 minut. Gotowa pizza powinna być chrupiąca, a jej spód sztywny. 

Po upieczeniu posyp pizzę zieleniną. Według mnie pasuje tu najbardziej natka pietrzuszki, ale jeśli jej nie lubisz, użyj na przykład rukoli.









SMACZNEGO!




Zima  we WłoszechPyszna pizza




8 komentarzy:

  1. fantastyczna! na pewno zrobię taką domową wegańską pizzę :) akurat dziś jadłam rano na słodko :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, ja właśnie myślałam o takiej słodkiej w sobotę - z masłem orzechowym najlepiej :) Zaraz zobaczę Twoją wersję!

      Usuń
  2. Dość często robię różne wersje pizzy. Z wędzonym tofu jeszcze nie robiłam. Muszę spróbować. Pizza wygląda imponująco! No i ten sos - ciekawy przepis!

    OdpowiedzUsuń
  3. Dość często robię różne wersje pizzy. Z wędzonym tofu jeszcze nie robiłam. Muszę spróbować. Pizza wygląda imponująco! No i ten sos - ciekawy przepis!

    OdpowiedzUsuń
  4. Wygląda cudownie !! Wszystkie dodatki mi się bardzo podobają :) Wędzonego tofu tej firmy nie widziałam i zawsze kupuje z Polsoji. I muszę w najbliższym czasie kupić ten wegański ser, bo jestem bardzo ciekawa jak smakuje i ostatnio czytam wiele pozytywnych opinii o nim (normalnego nie jem i nie mam takiej potrzeby, ale ciekawość mnie zżera :P)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też raczej nie odczuwam wielkiej potrzeby jedzenia sera, ale kupiłam z ciekawości i czasem się przydaje :) A tofu wędzone tej firmy naprawdę wymiata - polecam!

      Usuń
  5. Z wędzonym tofu?! Za taką pizzę dałabym się pokroić :D

    OdpowiedzUsuń